Site icon Autonome Antifa

«Κάτι συμβαίνει δηλαδή, κάτι συμβαίνει»: Ένας εφοπλιστής εξηγεί τα τεκταινόμενα γύρω από τη Διώρυγα του Σουέζ (και του Παναμά)

Τα όσα ακολουθούν είναι μια συνέντευξη με τον Νίκο Σάββα, εφοπλιστή. Ο Σάββας κλήθηκε να εξηγήσει την «κρίση στο Σουέζ», τότε που ξεκινούσε, στις 22 Δεκεμβρίου του 2023.[1]Η ραδιοφωνική εκομπή όπου έλαβε χώρα η συνέντευξη λέγεται «Καθαροί λογαριασμοί». Μπροστάρηδες είναι οι … Continue reading Ο δημοσιογράφος ήταν επίσης διαβασμένος. Οι αμφίθυμες τοποθετήσεις και των δυο τους, είναι νομίζουμε μια καλή εισαγωγή στο θέμα, χώρια που παρέχεται και μια σύντομη περιγραφή της κατάστασης στην Υεμένη. Προσθέσαμε και ορισμένα δικά μας σχόλια με τη μορφή υποσημειώσεων. Δείτε αν σας βοηθούν να καταλάβετε τα λεγόμενα του κυρίου Σάββα, και αν όχι, γράψτε δικά σας.


Δημοσιογράφος: Έχουμε μαζι μας τον κύριο Νίκο Σάββα. Ο Νίκος Σάββας είναι ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές σε αυτό που λέμε «ξηρό φορτίο». Κύριε Σάββα καλό μεσημέρι!

Εφοπλιστής: Καλό μεσημέρι και χρόνια πολλά!

Δημ.: Γνωρίζετε το θέμα που μας απασχολεί· όχι μόνο ακαδημαϊκά, αλλά και στην πράξη, καθώς κάποια από τα πλοία σας τα έχετε ναυλώσει σε κάποιες από αυτές τις μεγάλες εταιρείες οι οποίες ανακοίνωσαν πριν από λίγες ημέρες ότι δεν πρόκειται να στέλνουν τα πλοία τους μέσω της διώρυγας του Σουέζ λόγω των επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης και ήθελα να σας ρωτήσω: αυτές οι επιθέσεις έχουν αναγκάσει μεγάλες εταιρείες, όπως η Maersk η δανέζικη να δηλώσουν ότι δεν θα στέλνουν τα πλοία τους. Τι επιπτώσεις θα έχει αυτό στα ναύλα και στο χρόνο παράδοσης προϊόντων, όπως πετρέλαιο, αγροτικά προϊόντα κλπ;

Εφοπλ.: Δεν είναι μόνο η Maersk, είναι όλες οι μεγάλες εταιρείες, πλην της κινεζικής Cosco, η οποία δεν έχει δηλώσει ότι θα αποφεύγει το Σουέζ, και μίας θυγατρικής της, της OCL, η οποία και αυτή, για να περνάει χωρίς πρόβλημα, δηλώνει ότι δεν θα παίρνει φορτία με προορισμό Ισραήλ.[2]Οπότε: (α) δεν αντιλαμβάνονται όλες οι «εταιρείες» τον «κίνδυνο των Χούθι» με τον ίδιο τρόπο. (β) Το πώς «οι … Continue reading Σίγουρα αυτό το απρόβλεπτο, που είναι συνέπεια του τι γίνεται μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστινίων είναι ένα επόμενο βήμα με σκοπό να χτυπήσουν τα ισραηλινά συμφέροντα και όχι μόνο· θα έχει επιπτώσεις στην οικονομία της Αιγύπτου και στην αύξηση των ναύλων.[3]Πράγματι, η διαχείριση της διώρυγας του Σουέζ και η είσπραξη των σχετικών διοδίων αποτελεί σεβαστό τμήμα της … Continue reading

Δημ.: Ήδη νομίζω καταγράφεται μία αύξηση. Σήμερα διαβάζουμε και στο Bloomberg ότι αυτό το γεγονός έχει αυξήσει και τη χρηματιστηριακή αξία ναυτιλιακών εταιρειών… κατά 80 δισεκατομμύρια δολάρια; Δεν θυμάμαι.

Εφοπλ.: Ήδη η εταιρεία του Aponte, η MSC,[4]Η AP Moller Maersk είναι δανέζικη. H Mediterranean Shipping Company (MSC) είναι ιταλική, ιδιοκτησίας της οικογένειας Aponte. Οι δύο … Continue reading που είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο, ξεπέρασε και τη Maersk, έβαλε έξτρα ναύλο για τα κοντέινερ που έρχονται από την Άπω Ανατολή. Ανακοίνωσε ότι επιβαρύνει το ναύλο με 5%, που είναι αρκετά μεγάλο. Και φυσικά οι πλοιοκτήτες, όταν ανανεώνουν τα συμβόλαιά τους και αυτά περιλαμβάνουν διακίνηση μέσω Σουέζ, αυξάνουν αρκετά τα νούμερα, γιατί αυτοί που διαπραγματεύονται Ερυθρά Θάλασσα, Περσικό Κόλπο και Μεσόγειο μέσω του Σουέζ, δεν σταματούν να περνάνε. Αυτή τη στιγμή από το Σουέζ περνάει το 7% και σκοπός είναι να περνάει το 20% της παγκόσμιας ναυτιλίας. Δεν έχουν φύγει [ενν. αποφύγει το Σουέζ] πολλά βαπόρια, αλλά ήδη σε χρόνο ρεκόρ, 100 έχουν κάνει παράκαμψη μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, δηλαδή South Africa.[5]Σύμφωνα με τις τοποθετήσεις του Πρωθυπουργού μας, «η Ελλάδα έχει χρέος να διαφυλάξει την ελεύθερη … Continue reading

Δημ.: 180 νομίζω, έτσι διάβαζα σήμερα στο Bloomberg.

Εφοπλ.: Ναι, το νούμερο αυξάνεται συνεχώς. Εγώ παίρνω κάτι φορτία για την εταιρεία την Lidl, από την Κίνα για την Ευρώπη μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Τείνουμε να αποφεύγουμε. Αν και το εμπόριο, αυτή τη στιγμή… κοιτάξτε, ο σκοπός [των Χούθι] είναι να χτυπήσουν Εβραϊκά συμφέροντα… μέσα στην οικονομική ζώνη τους, έτσι; Δεν βγαίνουν έξω από αυτήν. Δηλαδή το μελανό σημείο είναι να περάσεις τα όρια της Υεμένης προς τον Ινδικό Ωκεανό. Ένα κομμάτι είναι δηλαδή, το οποίο κομμάτι, από το Τζιμπουτί και μετά, εμπίπτει στο ότι οι πειρατές της Σομαλίας εποπτεύουν ποιο καράβι θα περάσει δίχως οπλισμένους φρουρούς. Δηλαδή αυτό το βουλγαρικό πλοίο που έπιασαν τελευταία, το Ρουέν, δεν είχε φρουρούς και τώρα το κρατούν και ζητούν λύτρα. Η Υεμένη, εδώ και πολλά χρόνια έχει εμπάργκο στα λιμάνια της για ό,τι φορτίο μπαίνει – γιατί δεν βγαίνει, δεν εξάγουν τίποτα αυτή τη στιγμή –

Δημ.: Εννοείτε ότι εμπάργκο έχει επιβληθεί στην Υεμένη, αν θυμάμαι καλά από την Αίγυπτο και τη Σαουδική Αραβία…

Εφοπλ.: Ναι, ακριβώς, φυλάνε τα λιμάνια. Για να πάει λοιπόν [στην Υεμένη] ένα βαπόρι με ο,τιδήποτε, τσιμέντο, ρύζια, σιτάρια καλαμπόκι για να ταΐζουνε τις κότες, περνάει από το Τζιμπουτί, όπου είναι τα Ηνωμένα Έθνη, δηλαδή ο στόλος της Δανίας, της Αγγλίας, υπήρξε και η Ελλάς εκεί…[6]Πράγματι, δεν είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα εμπλέκεται στην «ελεύθερη ναυσιπλοΐα» κάτω από τη διώρυγα του … Continue reading εκεί λοιπόν είναι τα πολεμικά πλοία τα οποία κάνουν και νηοπομπές.

Δημ.: Αυτό δηλαδή γίνεται ήδη.

Εφοπλ.: Για χρόνια! Χρόνια! Περνάνε από εκεί τα βαπόρια, τα ψάχνουν, και μετά πάνε στην Υεμένη να ξεφορτώσουν. Περνάνε τον πρώτο έλεγχο στο Τζιμπουτί της Αιθιοπίας και εν συνεχεία πάνε στα λιμάνια της Υεμένης, Χοντέιντα, Ιλ Σαλίφ, και εκεί περνάνε και από έλεγχο του Αιγυπτιακού ή του Σαουδαραβικού ναυτικού. Οι Χούτις λοιπόν, που κυρίως εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Χοντέιντα, οι οποίοι (ξεφυσάει)[7]Ξεφυσάει γιατί η εξήγηση των όσων γίνονται, η απόκρυψη όσων δεν πρέπει να λέγονται και η μάχη με τη σύγχυση, … Continue reading απορώ πώς έχουν αυτά τα όπλα τελευταίου τύπου… κάτι συμβαίνει δηλαδή, κάτι συμβαίνει. Ποιος τους παρέχει; Εμείς σαν εταιρεία πηγαίνουμε πολλά χρόνια στην Υεμένη με φορτία, είτε βοήθεια, από την Αμερική, ή κανονικά από τη Βραζιλία και την Αργεντινή, κυρίως από την Αργεντινή, πηγαίνουμε τακτικά και βλέπουμε αυτή την κατάσταση συνέχεια, και στην περίοδο κόβιντ και χωρίς κόβιντ, πηγαίνουμε κανονικά.

Δημ.: Προφανώς, λέτε, [οι Χούτι] ενεργούν εκ μέρους κάποιων άλλων.[8]Δεν εννοεί μόνο αυτό. Όπως μπορούμε να διακρίνουμε πίσω από τις γραμμές, ο Έλληνας εφοπλιστής απορεί (α) για … Continue reading Και ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά. Μερικοί υποψιάζονται ότι όλο αυτό που γίνεται δεν είναι άσχετο με την επιθυμία πετρελαιοπαραγωγών χωρών, εντός και εκτός OPEC, να ενισχύσουν την τιμή του πετρελαίου ή τουλάχιστον να μην την αφήσουν να υποχωρήσει. Ήδη η τιμή του Brent έχει ανέβει στα 80 δολάρια αυτή την εβδομάδα.

Εφοπλ.: Ναι, από εβδομηντακάτι (χασκογελάει).[9]Χασκογελάει γιατί η άνοδος της τιμής του πετρελαίου συνέβαινε δίχως να συντρέχει κάποιο πραγματικό … Continue reading

Δημ.: Συμφωνείτε με αυτή την άποψη; Δηλαδή όλο αυτό που γίνεται… γίνεται για να μην πέσει η τιμή του πετρελαίου και να ανέβει;

Εφοπλ.: Έχετε δίκιο. Είναι πάρα πολύ σωστό και συμμερίζομαι απολύτως αυτή την άποψη. Στη δυναμη της ευημερίας, έτσι την είπανε,[10]Δηλαδή οι πραγματικές επιδιώξεις του εγχειρήματος δεν του φαίνονται και πολύ σχετικές με την «ευημερία». που συμμετέχουν 15 χώρες αυτή τη στιγμή, για το θέμα της ασφαλούς διέλευσης, συμμετέχει το Μπαχρέιν! Το Μπαχρέιν που είναι μέσα στον Περσικό Κόλπο! Γιατί το Μπαχρέιν, και το Κουβέιτ, βγάζουνε θειάφια προς τη Μεσόγειο… βγάζουνε κάρβουνα, και διάφορα φορτία, και πετρέλαιο φυσικά, και επιβαρύνεται άνευ λόγου! Και βέβαια υπάρχει και το απρόβλεπτο, μην κλείσει και το Σουέζ![11]Ο δημοσιογράφος είναι υποψιασμένος: Οι δυσκολίες στη διώρυγα του Σουέζ μπορεί να επιδιώκονται από τα κράτη … Continue reading Όλα αυτά βρίσκονται σε μια λεπτή γραμμή, γιατί ξαφνικά οι Χούθις γίνανε θέμα. Ακόμη και η ελληνική κυβέρνηση, πολύ σωστά, στέλνει ένα βαπόρι, μια φρεγάτα που αμφιβάλλω αν θα μπαίνει μέσα στην οικονομική ζώνη της Υεμένης –  θα είναι λίγο πριν, ή λίγο μετά. Πάντως δεν υπήρχε κανένας λόγος να συμβεί αυτό, γιατί ουσιαστικά, αυτή η χώρα, η Υεμένη, και οι Χούθις ειδικότερα, τροφοδοτείται από τρεις φράξιες… είναι φτωχοί, πολύ φτωχοί.

Δημ.: Προφανώς κάποιοι τους χρησιμοποιούν. Και μια τελευταία ερώτηση: Τι θα σημάνει τυχόν δραστική μείωση των διελεύσεων πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ όταν ταυτόχρονα υπάρχει σημαντική μείωση των πλοίων που περνούν από τη διώρυγα του Παναμά λόγω ξηρασίας και μείωσης της στάθμης του νερού;

Εφοπλ.: Και αυτό είναι κάτι υπό σκέψη. Στην πράξη συμβαίνουν πράγματα πολύ… ιδιαίτερα. Δηλαδή, επειδή οι βροχές είναι λίγες, έχουν ελαττώσει πάρα πολύ τις διελεύσεις [από τη διώρυγα του Παναμά]. Από εκεί που ήταν 100, γίνονται 30. Δηλαδή τα κοντέινερ δεν τα σταματάνε, περνάνε, αλλά τα φορτηγά, ζάχαρες και τέτοια, αυτά τα καθυστερούν. Αλλά υπάρχουν και ιδιαίτερες σχέσεις με αυτή την ιστορία, δηλαδή μπορεί να πληρώσεις αρκετά λεφτά για να περάσεις με ραντεβού. Όλα αυτά είναι… τα συζητάμε.

Δημ.: Περίεργα λέτε.

Εφοπλ.: Ναι, περίεργα. Και ο υπόλοιπος κόσμος αυτή τη στιγμή συζητάει ένα δεύτερο κανάλι [ενν. μια εναλλακτική διώρυγα του Παναμά], όπως επίσης συζητάει και ένα δεύτερο Σουέζ. Για να μην υπάρχει αυτό το μονοπώλιο από τη μια πλευρά.[12]Εδώ ο κύριος Σάββας καταλήγει αναδεικνύοντας τον αμερικανοκινεζικό ανταγωνισμό και επισημαίνοντας τις (αν … Continue reading

Δημ.: Σας ευχαριστώ κύριε Σάββα, σας χαιρετούμε και ελπίζουμε αυτό το πρόβλημα να επιλυθεί σύντομα.

Εφοπλ.: Μακάρι.


Πλοίο με κοντέινερ διασχίζει τη διώρυγα του Παναμά.

References
1 Η ραδιοφωνική εκομπή όπου έλαβε χώρα η συνέντευξη λέγεται «Καθαροί λογαριασμοί». Μπροστάρηδες είναι οι δημοσιογράφοι Γ. Παπαγεωργίου και Δ. Κοντογιάννης. Σταθμός η ΕΡΑ 1, ημερομηνία 22/12/2023. Η διαδικτυακή πηγή από όπου έγινε η απομαγνητοφώνηση είναι https://www.ertecho.gr/radio/proto/show/katharoi-logariasmoi/ondemand/554123/katharoi-logariasmoi-me-ton-g-papageorgiou-kai-ton-d-kontogianni-22122023/
2 Οπότε: (α) δεν αντιλαμβάνονται όλες οι «εταιρείες» τον «κίνδυνο των Χούθι» με τον ίδιο τρόπο. (β) Το πώς «οι εταιρείες» αντιλαμβάνονται τον «κίνδυνο των Χούθι» εξαρτάται από την εθνικότητα· των εταιρειών, όχι των Χούθι. Προφανώς το ποιες «εταιρείες» φοβούνταν τους Χούθι τον Δεκέμβριο και ποιες όχι, είναι ένα θέμα είναι ανοικτό προς μελέτη.
3

Πράγματι, η διαχείριση της διώρυγας του Σουέζ και η είσπραξη των σχετικών διοδίων αποτελεί σεβαστό τμήμα της «αιγυπτιακής οικονομίας». Τι γνώμη έχουν οι Αιγύπτιοι για την όλη υπόθεση δεν ξέρουμε, περιέργως όμως δεν συμμετέχουν στις «δυνάμεις διασφάλισης της ελεύθερης ναυσιπλοΐας», ούτε σ’ αυτή των ΗΠΑ (που την ώρα της συνέντευξης ήταν η μόνη υποψήφια), ούτε σ’ αυτή των ευρωπαϊκών κρατών, που προέκυψε αργότερα. Οι Έλληνες απεναντίας, συμμετέχουν· θα μπορούσαν να πουν ότι το κάνουν για να βοηθήσουν τους Αιγύπτιους «συμμάχους», αλλά μάλλον ντρέπονται.

4 Η AP Moller Maersk είναι δανέζικη. H Mediterranean Shipping Company (MSC) είναι ιταλική, ιδιοκτησίας της οικογένειας Aponte. Οι δύο εταιρείες είναι οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
5 Σύμφωνα με τις τοποθετήσεις του Πρωθυπουργού μας, «η Ελλάδα έχει χρέος να διαφυλάξει την ελεύθερη ναυσιπλοΐα λόγω της σημασίας της ελληνικής ναυτιλίας». Εδώ όμως μαθαίνουμε το λογικό: ότι, αντιθέτως, οι εφοπλιστές, μαζί και οι Έλληνες, κάνουν τούμπες με το ενδεχόμενο των «δυσκολιών στο Σουέζ»! Και πολύ λογικά: περίπλους της Αφρικής ίσον περισσότερα χιλιόμετρα, περισσότερα καράβια, περισσότερη εργασία, περισσότερα λεφτά.
6 Πράγματι, δεν είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα εμπλέκεται στην «ελεύθερη ναυσιπλοΐα» κάτω από τη διώρυγα του Σουέζ. Μία περίπτωση ήταν η αντιμετώπιση των «πειρατών της Σομαλίας». Άλλες περιπτώσεις μπορεί να μας διαφεύγουν.
7 Ξεφυσάει γιατί η εξήγηση των όσων γίνονται, η απόκρυψη όσων δεν πρέπει να λέγονται και η μάχη με τη σύγχυση, όλα αυτά ταυτόχρονα και live, είναι δύσκολο έργο.
8 Δεν εννοεί μόνο αυτό. Όπως μπορούμε να διακρίνουμε πίσω από τις γραμμές, ο Έλληνας εφοπλιστής απορεί (α) για ποιο λόγο μια παγιωμένη κατάσταση που κρατάει χρόνια (το εμπάργκο στην Υεμένη) βρέθηκε ξαφνικά στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας (β) Για ποιο λόγο οι επιθέσεις των Χούθι θεωρούνται απειλή αφού «συμβαίνουν εντός της ζώνης τους» και «εμείς πηγαίνουμε κανονικά» και (γ) Πώς γίνεται οι Χούθι να κουνιούνται ενώ τα ναυτικά των γύρω κρατών τους έχουν δέσει κόμπο εδώ και χρόνια.
9 Χασκογελάει γιατί η άνοδος της τιμής του πετρελαίου συνέβαινε δίχως να συντρέχει κάποιο πραγματικό πρόβλημα. 180 καράβια δεν είναι και πολλά.
10 Δηλαδή οι πραγματικές επιδιώξεις του εγχειρήματος δεν του φαίνονται και πολύ σχετικές με την «ευημερία».
11 Ο δημοσιογράφος είναι υποψιασμένος: Οι δυσκολίες στη διώρυγα του Σουέζ μπορεί να επιδιώκονται από τα κράτη που παράγουν πετρέλαιο. Ή, θα προσθέταμε εμείς, μπορεί να επιδιώκονται από τα κράτη που επιδιώκουν το πετρέλαιο να πουλιέται ακριβά στα κράτη που δεν έχουν πετρέλαιο. Ο Έλληνας εφοπλιστής συμφωνεί, αλλά δεν μπορεί να εξηγήσει τη συμμετοχή του Μπαχρέιν και καταλήγει να ισχυρίζεται ότι το Μπαχρέιν δεν θέλει να «επιβαρύνει» την τιμή του πετρελαίου του – που δεν είναι και το προφανέστερο πράγμα του κόσμου, ε;. Ας σημειωθεί ότι, την ώρα της συνέντευξης, η Διώρυγα του Σουέζ δεν είχε κλείσει, αλλά ο Έλληνας εφοπλιστής έβλεπε το πράγμα να πηγαίνει κατά εκεί· προφανώς κάτι ψυχανεμιζόταν.
12 Εδώ ο κύριος Σάββας καταλήγει αναδεικνύοντας τον αμερικανοκινεζικό ανταγωνισμό και επισημαίνοντας τις (αν δεν το ξέρατε: κινεζικές) ιδέες κατασκευής μιας διώρυγας εναλλακτικής του Παναμά. Του φαίνεται περίεργη η σύμπτωση οι δύο βασικές διώρυγες του πλανήτη να αντιμετωπίζουν ταυτόχρονα πανομοιότυπα προβλήματα, και μάλιστα για λόγους που παρουσιάζονται ως εντελώς διαφορετικοί. Και καταλήγει να υπονοεί ότι, με κάποιο τρόπο, το αμερικανικό «μονοπώλιο» («μονοπώλιο» σε ποιο πράγμα; Στον έλεγχο των θαλάσσιων περασμάτων!) εμπλέκεται σε αμφότερες τις περιπτώσεις. Παρά την καχυποψία του, η συγκεκριμένη πολιτική του κράτους των ΗΠΑ, ή η σχέση με την πολιτική του ελληνικού κράτους, του διαφεύγει ή την παραλείπει εσκεμμένα: «πολύ καλά κάνει» η Ελλάδα και στέλνει φρεγάτα – αλλά τι σκατά κάνει; Ο κύριος Σάββας δεν ξέρει ή δεν θέλει να πει. Ο δημοσιογράφος επίσης. Ε, μην τα θέλουμε και όλα στο πιάτο!
Exit mobile version